måndag 12 augusti 2013

Angående respekt

Att ha en grundläggande respekt för alla människor är inte samma sak som att ha en specifik respekt för en individ. På samma sätt kan jag respektera alla människors rätt att ha en åsikt, men inte att agera enligt den åsikten när den skadar eller kränker andra människor. Begreppet respekt har blivit både för stort och för urvattnat på samma gång, det krävs att vi respekterar människor i parti och minut, att vi respekterar vad de gör, vilka de är, vad de tror på. Men det blir helt fel. Respekt bör förtjänas. Den grundläggande respekten ska finnas där, men utöver den så är det inget tvång, det är inte ens nyttigt att gå runt och respektera alla människor man möter på högsta nivå. Att jag inte hyser den största respekt för en viss person innebär inte att jag föraktar denne. Det innebär endast att jag, förutom min generella respekt för personen som människa, inte känner vederbörande tillräckligt ännu, inte har kunnat bilda mig en uppfattning, eller kanske till och med har en viss uppfattning, som inte inger någon ytterligare respekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

My blog links


My life in photos My old photoblog.

Living with the monkeyboys My old blog about the kids and their problems.

Explaining mental abuse My blog about mental abuse. I started it as a help for myself to work with all the remaining issues of my experience of this.


Search this blog for things